Česky English Deutsch Polski
Drobečková navigace

Úvod > O nás > Aktuality > Prosinec 2018: Stav ovzduší v ČR se meziročně výrazně zhoršil.

Prosinec 2018: Stav ovzduší v ČR se meziročně výrazně zhoršil.



Podle Evropské agentury pro životní prostředí špatná kvalita ovzduší způsobuje v ČR 11 000 předčasných úmrtí ročně. Podle ministerstva životního prostředí ČR je počet těchto předčasných úmrtí 5 700, přičemž došlo k meziročnímu zvýšení o více než 30 %.

 

V r. 2017 se zvýšil podíl obyvatel ČR zasažených znečištěným ovzduším na 68 % (57 % v r. 2016), a radikálně se zvýšil počet smogových situací až na 39 (pouze 5 v r. 2016).

 

Kvalitu ovzduší zhoršují zejména domácností, které díky vytápění pevnými palivy způsobují až 73 % emisí polétavého prachu PM2,5 a 57 % emisí prachu frakce PM10. Obě tyto frakce ovlivňují kvalitu a délku lidského života. Frakce PM10 (např. prach) proniká za hrtan do dolních cest dýchacích a způsobuje či zhoršuje zejména dýchací nemoce. Frakce PM2,5 (např. popílek) zvyšuje počet úmrtí na kardiovaskulární a dýchací nemoci a na rakovinu plic, má vývojové a reprodukční účinky, vyvolává též např. astmatické záchvaty.

Nejnáchylnějšími jsou těhotné ženy, děti, senioři a všichni nemocní či oslabení.

(Pozn. volným okem vidíme vzdušní nečistoty o velikosti maximálně 10 mikrometrů; průměr lidského vlasu je od 40 do 100 mikrometrů.)

 

Evropské dotace na ekologické kotle (tzv. kotlíkové dotace) nepřinesly předpokládané zlepšení ovzduší. Ve dvou vlnách bylo vyměněno asi 60 000 domácích kotlů, a do konce roku 2020 by to mohlo být dalších až 35 tisíc kotlů (v poslední 3. vlně). V té však by již neměly být podporovány ani kombinované kotle na uhlí a biomasu. Podporuje to i zjištění Hospodářské komory ČR – lidé bohužel kombinované kotle využívají víc jak ze 60 % pouze k vytápění uhlím, a tak nedochází k očekávanému ekologickému přínosu kotlů.

 

Asociace ekologických organizací Zelený kruh se v této souvislosti nechala slyšet, že se kvůli ochraně ovzduší bude znovu věnovat kontrole lokálních topenišť. V praxi totiž již minimální počet uhelných kotlů umí otrávit život celé obci.

 

Lokální topeniště však nejsou největším problémem velkých měst. Největším znečišťovatelem ovzduší tak je doprava. V Praze a Brně způsobuje až 90 % znečištění. Je zřejmé, že nejde pouze o český problém. Dopravní omezení různého druhu zavádí čím dál více metropolí. Naposledy španělský Madrid, který po německém vzoru od 23.11.2018 zavedl řadu opatření na snížení emisí z dopravy. Např. omezený vjezd starších a neekologických aut do centra, volný vjezd pro elektromobily, hybridy a vozidla na LPG a CNG, vyhrazená parkoviště pro novější dieslové a benzínové vozy, plošné snížení nejvyšší povolené rychlosti na 30 km/h až na 80 % madridských ulic. Plán zavést 30 km/h jako základní rychlostní omezení po celém městě oznámili také Londýn (do 3 let až pro 70 % komunikací). 

Další opatření českého státu ke zlepšení ovzduší tak nejsou otázkou „zdali“, ale „kdy a jaká“. A jistě nepůjde pouze o lokální topeniště a dopravu, ale také další zdroje znečišťující ovzduší, např. průmyslové provozy (např. teplárny, elektrárny, spalovny apod.).

 

Zdroje:

https://www.novinky.cz/domaci/490366-stav-ovzdusi-se-prudce-zhorsil-cesi-porad-topi-uhlim.html

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/madrid-na-80-ulic-snizi-povolenou-rychlost-na-30-km-h-chce-t/r~f64336bacc8211e8b634ac1f6b220ee8/?redirected=1543704024


Komentáře


Žádné komentáře doposud nebyly přidány.

Přidat komentář

Vámi zadané osobní údaje budeme zpracovávat my a to pro možnost vám odpovědět. Bližší informace naleznete v zásadách zpracování osobních údajů.